Hoppa till innehåll

Busskyrkan är en fristad för kristna i Kina

De kinesiska underjordiska kyrkorna behöver ständigt hitta nya sätt för att jobba och bestå. Restriktiva lagar, förföljelse, pandemi och annat som påverkar samhällsklimatet, för med sig förändringar som kyrkorna måste förhålla sig till. 

Efter coronapandemin påbörjades en form av anpassningsperiod på grund av olika förändringar i landet. Till exempel protesterade många människor i Kina mot de strikta coronarestriktionerna som pågick väldigt länge och till allas förvåning lyssnade myndigheterna och införde förändringar. Det medförde att folk började protestera även mot andra missförhållanden och det är något nytt i dagens Kina. Det finns nu en öppen misstro mot regimen. 

Hur agerar de underjordiska kyrkorna i det läget? De passar på att införa nya sätt att träffas för att undgå den övervakande blicken av myndigheterna. Ett kreativt sätt att nå ut med evangeliet och ge möjlighet till gemenskap är en busskyrka. Chauffören plockar upp kristna på förbestämda platser och de har bibelstudier i bussen. 

Alla lämnar sina mobiler hemma eller på andra platser som är säkra för att inte bli övervakade av staten. Informationen om bussen sprids genom fysiska möten mellan människor. Man berättar för sina vänner som berättar för sina vänner, och så vidare, om var och vilken tid bussen passerar deras områden. 

Det är en enkel idé, man möter en broder eller syster och säger: ”Hej, broder Hu kommer med bussen imorgon vid elva, vi träffas där vid gatukorsningen. Det finns en plats där vi kan lämna våra mobiler och sen tar vi bussen.” På det sättet finner de kristna en fristad för att ha gemenskap och dela sin tro i en säker miljö. 

Den underjordiska kyrkan i Kina hittar alltid nya sätt för att överleva och busskyrkan är ett smidigt sätt att göra det på. 

Vill du stötta de kristna i Kina? Swisha till 900 36 25 eller ge via bankgiro 900-3625. Märk din gåva med ”Bussen”. 

Fler artiklar

Kristna i Laos behöver Biblar

Ungdomar, kaffe och Jesus

”Vi måste träna nästa generation”