Nu har tatarerna börjat predika på sitt eget språk!
Det enda sättet att höra om Jesus var på ett främmande språk – ryska. Men sedan Bibeln blev över-satt har tatarerna börjat predika på sitt eget språk. Det har satt igång en ny rörelse där allt fler berörs av Jesu kärlek. Ljus i Öster har träffat Marat som berättar om folkets nya hopp.
Vihade den allra första kristna tatarkonferensen för ett halvår sedan. Det var helt fantastiskt. Människor blev verkligen uppmuntrade och stärkta i sin tro, berättar Marat. Han är själv uppvuxen i stadsmiljö och talar ryska lika bra som tatariska. Men det är något annat att höra Guds ord på sitt eget språk, menar Marat.
– När du är tatar och hör predikan på ryska kan du förstå den med ditt intellekt. Men används ditt eget språk kommer du att förstå budskapet med ditt hjärta. Det finns drygt sju miljoner tatarer utspridda i hela före detta Sovjetunionen. De allra flesta är nominella muslimer. Religionstillhörigheten är ofta starkt förknippad med identiteten som tatar, vilket innebär att den som konverterar till kristendom ofta betraktas vara en förrädare – en person som börjat tillbe den ryska majoritetsbefolkningens Gud. Tatarer är gästvänliga. Men de kan bli väldigt aggressiva och militanta om du försöker röra deras religion – trots att de bara är nominella muslimer och aldrig går till någon moské. Marat blev kristen år 2004. Hans mamma hade då varit troende i mer än åtta år och länge bett för sina söners frälsning. Marat var då utbildad akademiker med höga betyg och utmärkelser. Utåt sett såg hans liv perfekt ut, men innerst inne var han deprimerad och nedstämd. Eftersom han tyckte om att läsa började han jämföra Koranen med kristen litteratur.
– Jag kommer fortfarande ihåg känslan. När jag läste Koranen såg jag bara våld och mörker. Men i den kristna litteraturen fanns det kärlek och ljus. Det var då jag förstod att jag ville vara med kärlekens Gud. När jag slutligen kom till Jesus fann jag verklig mening med livet.
När Marat berättade om Jesus för sina släkting-ar reagerade flera av dem väldigt negativt. Än i dag är det några som inte vill prata med honom. På samma sätt har det varit för många kristna tatarer. En vän till Marat fick höra av sina föräldrar att han ansågs vara död i deras ögon. På många platser upplever de kristna tatarerna yttre påtryckningar, hat och förföljelse från andra personer i samma folkgrupp. Ibland uppträder de rent fientligt mot de kristna. Men det finns också problem gentemot myndigheterna. Trots att det är religionsfrihet i Ryssland är det genom nya lagar begränsad frihet att sprida sin tro till andra. För bara några veckor sedan gick en kristen tatar ut på gatan för att dela ut kristen litteratur. Han mötte några andra tatarer som började intressera sig för vad han höll på med.
– En av dem som han mötte har en bror som är en strikt funtade den kristne tataren och sa att hans bror skulle bli väldigt arg om han såg vad han gjorde och att den kristna tataren skulle få stora problem. Myndigheterna i området fick reda på att han hade delat ut kristen litteratur och planerar nu att åtala honom. Även kyrkan har fått problem. Vi hoppas och ber att han slipper fängelse. Men det finns en risk att han kan få böter, berättar Marat. Många tatarer i byar och mindre städer talar inte ryska utan känner sig ensamma då de inte kan dela sin kristna tro med andra.
– Alla tycker att du är en förrädare och ingen förstår dig. Därför är det extra viktigt att möta andra kristna tatarer. Vi behöver varandra, säger Marat. Det var drygt ett år sedan som en liten grupp började samlas för att fira gudstjänst tillsammans. De tillhörde en rysktalande kyrka men längtade efter att nå fler tatarer genom sitt eget språk. Till en början var de bara 5-10 personer, men gruppen växte snabbt och många nya personer kom till tro. För första gången översattes predikan från tatariska till ryska och inte tvärt om. I dag samlas runt 30 tatarer varje vecka för att tillbe Gud tillsammans.
– Tatarerna ville inte komma och lyssna på ryska eller höra någon predika om en rysk Gud. Men nu ser vi hur det kommer nya människor som vi inte nått förut. De kommer och vill veta mer om Isa ( Jesus), om hur han älskar dem. Informationen om de tatariska kristna mötena sprider sig från mun till mun i nära relationer. Någon har en vän som kommit till tro, en annan blir nyfiken eftersom en släkting börjat tro på Jesus. Ljus i Öster har tidigare skrivit om att hela Bibeln, för ett år sedan, var färdigöversatt och tryckt på tatariska. Det var strax efter att tatarerna mottagit Bibeln som den kristna tatariska gruppen först tog initiativ att samlas. I dag liknar de mer en församling.
– Vi hade Nya testamentet, Psaltaren och Moseböckerna tidigare. Men nu kan vi predika allt som även predikas i ryska kyrkor eftersom vi kan läsa ur hela Bibeln. Alla som vill har en egen bibel, säger Marat. När Bibeln levererades var glädjen total. Marat berättar att många grät av glädje när de fick Bibeln i sina händer. På förra sommarens konferens ställde tatarerna till med stor fest för att fira och glädjas över den nya Bibeln.
– Man kan verkligen se törsten i människors ögon när de ber och läser ur Bibeln på tatariska. Det är Guds ord på ditt eget språk – den känslan är svår att beskriva, säger Marat. Cirka 85 kristna tatarer kom till konferensen från olika delar av Ryssland. Under två dagar fick de be tillsammans, höra Guds ord och uppmuntra varandra. För bara några veckor sedan samlades tatarerna återigen. Denna gång deltog runt hundra personer.
– Efter konferenserna är det många som har startat nya kristna verksamheter som riktar sig till just tatarer. De når tatarernas hjärtan som aldrig förr, säger Marat.
– Det finns ett stort yttre tryck på oss. Men när kristna tatarer får höra vittnesbörd om hur Gud rör sig och verkar bland vårt folk känner de sig inte lika rädda längre. Ibland kan det se mörkt ut. Men när Marat tänker på framtiden ser han bara ljus. Där det finns förföljelse brukar människor vara mer involverade i bön. Människor lär sig lita på Gud och då sprider sig evangeliet mer, menar Marat. Nu finns det kristna tatarer som vänder blicken utåt mot andra folkgrupper och nationer – hur vill Gud använda dem för att nå fler med Jesu kärlek? Ibland kan det se mörkt ut. Men när Marat tänker på framtiden ser han bara ljus. Där det finns förföljelse brukar människor vara mer involverade i bön. Människor lär sig lita på Gud och då sprider sig evangeliet mer, menar Marat. Nu finns det kristna tatarer som vänder blicken utåt mot andra folkgrupper och nationer – hur vill Gud använda dem för att nå fler med Jesu kärlek?
FOTNOT: Marat heter egentligen något annat.