Jesus når unga genom Youtube
TJu tydligare det är i titeln att det handlar om kristendom och Jesus, desto fler tittar på videoklippen. Den unga turkiska generationen ifrågasätter mer än någonsin och nu når vi dem via ett av de största missionsfälten i världen: sociala medier.
Den som är ansvarig för den snabbt växande Youtube-kanalen sitter mitt emot mig med en liten glaskopp turkiskt te i handen. För lite drygt 1,5 år sedan lanserade Enok och några andra i hans nätverk en Youtube-kanal för att nå unga i det turkiska bältet.
Inte alla vet att turkarna är ett av de mest uppkopplade folken i världen. Landet där Asien och Europa möts ses av grannarna som föregångare när det kommer till media. De har tillgång till internet med hög hastighet både i stad och på landsbygd och har omfamnat sociala medier. Turkiet har dessutom den yngsta befolkningen i Europa med nästan var 5:e person i åldern mellan 18–24.
För de 6000 troende i Turkiet är det en överväldigande uppgift att nå 80 miljoner landsmän med evangelium, och man har tidigare konstaterat att regionens största missionsfält är medialt. Men hos Enok växte en längtan att nå den unga generationen, som har höga krav, och som överger parabolerna för att konsumera media på andra sätt. När nya understödjare till Kanal Hayat tillkom frigjordes resurser, som bland annat kommer från Ljus i Öster, till nya projekt.
Kanal Hayat och en kristen radiostation satsade tillsammans och startade Youtube-kanalen Umut Kalesi som betyder Hoppets fästning. Första programmet blev en visuellt imponerande musikvideo för en nyskriven turkisk lovsång. Enok berättar att medan TV kräver kvantitet för att fylla ut en tablå kan man här lägga mer fokus på varje produktion. Programmen kommer sedan också till glädje på Kanal Hayat.
Teamet arbetar integrerat med Facebook, Instagram, Twitter och sin hemsida för att nå ut. Sociala medier har blivit ett osynligt missionsfält i Turkiet som gör evangeliet tillgängligt överallt, inte genom gatupredikanter utan genom wi-fi och hörlurar.
Ju tydligare det är i titeln att det handlar om kristendom och Jesus, desto fler tittar på klippen. Det är ett av många exempel på hur feedback och analyser får vara med och påverka innehållet. Enok visar oss grafer och pekar på tydliga spetsar i antalet visningar i samband med att en musikvideo med hög kvalitet publicerats. Många stannar sedan kvar och tittar på program där man diskuterar kristen tro. Dessa program är inte lika dyra att producera men deras innehåll gör att de får mer kontakt med människor.
Diskussionerna i kommentarsfälten har i sin tur lett till att ett ”frågor och svar-program” tagits fram där unga kristna samtalar och läser bibeln. När detta publicerades kom nya frågor av ivriga tittare som såg att just deras fråga hade tagits upp. De nya frågorna blev sedan ett nytt program, och konceptet har rullat på.
Man har konstaterat att kvalitet drar tittare, medan innehåll skapar engagemang, vilket gör båda kategorier viktiga på olika sätt.
– Vi vill nå både hjärtan och hjärnor, säger Enok.
Många lyssnar på lovsång och blir berörda och börjar söka. Andra har funderat över Jesus ett tag men varit blockerade av den falska bild av kristendom man fått med från födseln; ”Är Bibeln manipulerad eller är den pålitlig? Är Jesus Gud? Tror kristna på tre gudar?” Men så blir de berörda av Anden genom sången på ett sätt som logik inte kan förklara.
Teamet visar en kommentar på en musikvideo: ”Jag tillhör ingen religion men jag gillar verkligen denna lovsång… Storheten och uppoffringen i Jesu kärlek påverkar mig starkt.” Efter en månad kom en uppdatering: ”Upp tills för en månad sen hade jag forskat om Jesu liv, Bibeln och Nya testamentets läror. När jag såg denna mäktiga lovsång hade jag ännu inte bestämt vad jag trodde på, men den gjorde en stor inverkan och fick mig att söka djupare. Nu kan jag som kristen säga att den fått ännu större mening för mig.”
Det senaste decenniet har mycket skakat i landet som gjort den unga generationen mer ifrågasättande av religiösa strukturer än någonsin. Man tänker: ”Jag måste inte tro på detta”, eller ”jag har inte valt att vara muslim, det har någon annan valt åt mig”. Många söker nu aktivt efter vad som är sant. Detta skifte är en stor möjlighet att nå fram.
Under vårt samtal ska en lovsång spelas in i studion och vi får röra oss ut ur lokalen. Ett stenkast från platsen vi befinner oss byggs en ny moské.
– I Turkiet finns cirka 90 000, berättar Enok. Det är det land med mest moskéer per capita i världen. De ligger så tätt i Istanbul att man kan känna sig omringad när minareterna börjar ropa att ”Allah är stor” från en sida av vägen, och moskén på andra sidan svarar. Det är nästan ofattbart att den tidiga kyrkan blomstrade i Turkiet. Antiokia var den plats där Jesu efterföljare först kallades kristna, och alla de sju församlingarna i Uppenbarelseboken är belägna i nuvarande Turkiet.
När Umut Kalesi startades var målet att man skulle ha 1000 prenumeranter inom 3 år, och att ett av programmen skulle ha mer än 100 000 visningar. Efter drygt ett år har kanalen 3000 följare och över 600 000 visningar sammanlagt. Det har gått över förväntan, men för teamet handlar det inte om att bli en populär Youtube-kanal. Det är det som sker bortom starka lampor och kameralinser som teamet verkligen brinner för.
Målet är att följarna ska få samtala med en i uppföljningsteamet och slutligen kopplas till en lokal församling. Ett 20-tal volontärer svarar på frågor och bygger personliga relationer till de som kontaktar dem genom sociala medier. Mottot är: ”Om någon ställer oss en fråga, så ska de få svar.” Ett sådant åtagande kräver strategi och struktur och man jobbar intensivt med att skapa team sprida över landet som kan åka ut och möta människor och sedan koppla dem till ungdomspastorer. Den ansvarige volontären Serkan har just delat upp hela det turkisktalande området i flera regioner och målet är att ha regionansvariga.
Man når inte bara den unga generationen, man har också gjort den involverad och gett verktyg att nå ut. Arbetet har också skapat kontakter inom film- och ljudbranschen, vilket öppnar dörrar till nya spännande projekt. Nyligen filmades lovsångssessions i ett flyktingläger och en person som inte visste något om Jesus var med och spelade och blev berörd.
Man drömmer om så mycket mer. Enok berättar att han vill passa på medan det är öppet. Man vet aldrig vad som sker i området, med en ledare som dras mot Iran och en gräns mot Syrien som oräkneliga flyktingar passerat på flykt från IS.
Arbetet med kanalen är inte utan risk. Man har regeringens ögon på sig och dessutom finns det religiösa människor som vill stoppa allt som inte stöder Islam. Många kristna lever under hot, och flera mordförsök mot kristna ledare har skett i området. Att koppla ihop en utländsk person som arbetar i landet med en missionsorganisation kan leda till att man blir bannlyst för all framtid.
– Den tryggaste platsen man kan vara på är i Guds vilja, påminner Enok.
Teamet ser ständigt att Gud är med i alla delar av det de gör, och det ger kraft att fortsätta. De senaste veckorna har det kommit in så många stories av hur människors liv blivit förvandlade att de inte ännu hunnit gå igenom alla. Aldrig någonsin har man kunnat se sådan direkt feedback på filmproduktionerna. Aldrig tidigare har så öppna bekännelser gjorts på nätet.
Skörden är stor och arbetarna är få, så kom ihåg teamet när du ber. Be för de modiga troende som står bakom och framför kamerorna. Två hinder just nu är att det behövs mer resurser och fler volontärer i uppföljningsteamet, men om Gud lägger på ditt hjärta att hjälpa till på andra sätt så kontakta oss.
Du kan också ta del av innehållet som textas till bland annat danska och engelska: Gå till youtube.com och sök på Umut Kalesi. Klicka på en video och välj sedan kugghjulet för att slå på översättning.
Namnen har ändrats av säkerhetsskäl.